Εγγονόπουλος Νίκος

Εγγονόπουλος Νίκος
Γεννήθηκε στις 21 Οκτωβρίου του 1907 στην Αθήνα. Ο πατέρας του Παναγιώτης ήταν Κωνσταντινουπολίτης και ασκούσε το επάγγελμα του εμπόρου. Από το 1923 (σε ηλικία 12 χρονών) μέχρι το 1927 γράφεται εσωτερικός σε ένα Λύκειο στο Παρίσι. Εκεί διδάσκεται την κλασσική γαλλική ποίηση. Το 1924 το μανιφέστο του Αντρέ Μπρετόν θα επηρεάσει και τον ίδιο. Το 1927 επιστρέφει στην Ελλάδα για να υπηρετήσει την θητεία του. Εργάστηκε αρχικά ως σχεδιαστής εξωφύλλων σε περιοδικά και το 1932 γράφτηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με δάσκαλο τον Κωνσταντίνο Παρθένη. Παράλληλα μαζί με τον Γιάννη Τσαρούχη θα φοιτήσει και στο καλλιτεχνικό εργαστήρι του Φώτη Κόντογλου. Την ίδια εποχή αρχίζει να δημοσιεύει και τις πρώτες του ποιητικές συλλογές (είναι επηρεασμένος αρχικά από τον Σολωμό και τον Μπωντλαίρ). Από τότε ξεκινά και ο διασυρμός της ποίησής του. Πολλά περιοδικά και εφημερίδες, ελληνικές και ξένες, παρωδούσαν τα ποιήματά του με εξευτελιστικά στο τέλος σχόλια. Το 1939 οργανώνει και την πρώτη έκθεση των έργων του στη ζωγραφική. Από το 1940 αρχίζει η προσωπική του περιπέτεια. Ήταν στην πρώτη γραμμή του Αλβανικού μετώπου από την αρχή μέχρι το τέλος. Συλλαμβάνεται από τους Γερμανούς και αιχμάλωτος εργάζεται σε στρατόπεδα συγκεντρώσεως. Δεν σταματά να γράφει ποιήματα με όποιον τρόπο μπορεί. Στην ελεύθερη Ελλάδα αποκτά ένα πλήθος από καλλιτεχνικές πρωτοβουλίες με την ίδρυση συλλόγων στους οποίους συμμετέχει ενεργά, χωρίς να σταματήσει ποτέ να ζωγραφίζει ή να γράφει. Το 1967 γίνεται καθηγητής στο Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο στο ελεύθερο σχέδιο. Από το 1967 μέχρι και τον Αύγουστο του 1973 (οπότε και συνταξιοδοτείται) θα επηρεάσει σημαντικά τη φοιτητική ζωή μέσα και έξω από το Πολυτεχνείο. Στις 31 Οκτωβρίου 1985 θα αφήσει την τελευταία του πνοή στην Αθήνα. Τα έργα του είναι: - Μην ομιλείτε εις τον οδηγόν - Τα κλειδοκύμβαλα της ζωής - Επτά ποιήματα - Έλευσις - Εν ανθηρώ έλληνι λόγω κ.ά. Επίσης μετέφρασε πολλά έργα ξένων ποιητών Βαθύτατα πνευματικός άνθρωπος ο Νίκος Εγγονόπουλος, δεν ήταν μόνο ένας ζωγράφος και ποιητής, αλλά και ένας αληθινός στοχαστής. Παθιασμένος με τον υπερρεαλισμό μας κληρονόμησε ένα διαχρονικό έργο μίας αποκλειστικά δικής του ατμόσφαιρας. Το έργο του Εγγονόπουλου αντιμετώπισε αρνητικές αντιδράσεις που έφτασαν τα όρια του εμπαιγμού και της κατασυκοφάντησης. Μοναδικός συμπαραστάτης του υπήρξε ο επίσης υπερρεαλιστής Εμπειρίκος. Στάθηκε ακλόνητος στην κακία και την επιπόλαια άγνοια παρ’ όλη την πίκρα που ένοιωσε. Στη ζωγραφική, δάσκαλοί του ήταν ο Κ. Παρθένης και ο Φ. Κόντογλου, άνθρωποι στους οποίους ο Εγγονόπουλος αναφερόταν πάντα με θαυμασμό. Ο ίδιος έλεγε: "Ως είμαι ζωγράφος το επάγγελμα και θεωρώ άλλωστε την ποίηση σαν ζήτημα εντελώς προσωπικό".
Βιβλιογραφία
Οι φωταψίες του έρωτα
Cafés and comets after midnight and other poems
Ο Μανόλης Αναγνωστάκης ανθολογεί
Ποιητικές συνομιλίες
Ανθολογία της Ελληνικής Ποίησης (20ός αιώνας) [2]
Λόγος για την Ύδρα
Ωραίος σαν Έλληνας
Όταν οι άγγελοι περπατούν
Πάμπλο Πικάσσο
Ιδανικές φωνές κι αγαπημένες...
Το μέτρον· ο άνθρωπος
Καβάλα: Μια πόλη στη λογοτεχνία
Οι άγγελοι στον παράδεισο μιλούν ελληνικά
Ποιήματα
Και σ  αγαπώ παράφορα
Μπολιβάρ
Στην κοιλάδα με τους ροδώνες
Συμμετοχή
Νίκος Εγγονόπουλος: Με τα χρώματα του λόγου και τον λόγο των χρωμάτων
Αλφαβητάρι για μικρά και μεγάλα παιδιά
Αλφαβητάρι για μικρά και μεγάλα παιδιά
Ωραίος σαν Έλληνας
Νίκος Εγγονόπουλος, Το σχέδιον ή το χρώμα
Νίκος Εγγονόπουλος
Νίκος Εγγονόπουλος, Μυθολογία
Το μέτρον· ο άνθρωπος
Οι άγγελοι στον παράδεισο μιλούν ελληνικά
Μπολιβάρ
Στην κοιλάδα με τους ροδώνες
© 2024 PROSPERUS Με επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος.
  ^